maandag 16 april 2012

4th Pyramid - The Pyramid Scheme (2012) ***(*)

Persoonlijk kende ik 4th Pyramid enkel van het nummer Aquatic, te vinden op Definitive Jux Presents, Vol. 3 (2004) en zijn periode bij Def Jux waar hij te horen was op verscheidene albums van andere artiesten. Deze MC/Producer/Songwriter van Toronto, Canada heeft Egyptische roots die zijn artiestennaam 4th Pyramid (echte naam Adam Farag) kunnen verklaren. Veel kan ik echter niet terugvinden over deze rapper behalve dat in 2003 zijn carrière echt begon, in 2004 het album The Light Is But The Shade Of The Darkness uitkwam en hij meewerkte aan albums met U-God (Wu-Tang), Cannibal Ox,  Akrobatik, C-Rayz Walz, Pete Rock, e.a. Na jarenlange vergetelheid duikt nu ineens het album The Pyramid Scheme op. Een aangenaam weerzien moet ik bekennen.
Van zijn periode bij Def Jux valt nog weinig te merken op dit nieuwe album. De beats zijn smooth en de raps zijn mellow wat me in het begin van het album stoort. Maar naarmate de kwaliteit van de nummers stijgt, vooral na de single Webslinger, kan het album me meer overtuigen. De tweede helft staat vol met prima, zij het ietwat brave en voorspelbare rapsongs. De productie wordt echter vanaf dit punt serieus opgevoerd, luister maar naar So Balboa of Feel it in my Bones. Complexloze rap met een commercieel randje. Deze 4th Pyramid heeft zeker skills en lijkt met dit album gelanceerd voor een solo-carrière als rapper. Het nummer So Balboa is gratis te downloaden van zijn website.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten